emiliederoo.jpg

Emilie De Roo (27)

In overgangsfase naar fulltime MUA

 

 

MUD-opleiding:
Level 1, Level 2 & Hairstyling

Wanneer gestart?
2016

Actief als MUA sinds?
2017

Statuut:
Zelfstandig in bijberoep

 

 

Hoe ben je op het idee gekomen om een make-upopleiding bij MUD te volgen? 

“Via Google (lacht)! Het klinkt behoorlijk willekeurig, maar dat was het eerlijk gezegd ook wel. Ik vroeg me af welke creatieve jobs er waren en make-upartist vond ik het leukst van alle zoekresultaten. Vervolgens zocht ik uit of er in België opleidingen bestonden en zo kwam ik op de opendeurdag van MUD terecht. Van zodra ik de leerkrachten aan het werk zag, was ik verkocht.”

Wanneer heb je voor het eerst met make-up geëxperimenteerd? 

“Dat was grappig genoeg tijdens de balletles. Op mijn veertiende gaf onze balletjuf iedereen een klein tasje make-up en leerde ze ons de basis aan. Bij MUD leerde ik hoe je het écht hoort te doen (lacht)!”

“Make-upartist zijn gaat om zoveel meer
dan gewoon goed je werk doen”

 

Je hebt ook een MUD-opleiding in Italië gevolgd, hoe was die ervaring? 

“Het leek me interessant om te weten te komen in welke aspecten make-up anders is in het buitenland. In Milaan volgde ik vijf dagen lang een intensieve cursus high fashion. Ik vond het geweldig leuk om te doen, maar dat lag eigenlijk vooral aan het feit dat je bij high fashion je creatief ei kwijt kan. De volgende MUD-opleiding die ik wil volgen is special effects make-up in L.A., maar dat is een toekomstdroom.”

Je mocht via MUD stage lopen op de set van Het Tweede Gelaat, hoe was dat? 

“Ik stond er eerlijk gezegd van te kijken dat ik een stageplek heb veroverd op zo’n grote filmset! Ik mocht vijf dagen meedraaien met de vaste make-upartiesten. De opnames duren natuurlijk veel langer, maar omdat ik er toch meerdere dagen werkte, kon ik wel al proeven van het leven op een filmset. Ik mocht uiteraard nog niet de hoofdacteurs maquilleren, wel de figuranten. Maar dat lijkt me vanzelfsprekend (lacht). Ik vond het geweldig om de vaste make-upartiesten aan het werk te zien.”

Wat vind je het leukste aan MUA zijn? 

“Naast de creatieve kant van het beroep, vind ik het menselijke aspect heel leuk én belangrijk. Make-upartist zijn gaat om zoveel meer dan gewoon je werk goed doen. Alles begint in de make-upstoel. Als iemand heel schuchter of zenuwachtig is, doet het veel voor de algemene sfeer op set als die persoon bij jou tot rust kan komen. Soms heb ik het gevoel dat ik meer ben dan alleen de MUA. De ene keer ben ik psycholoog, de andere keer moeder. Als iemand zich niet goed voelt, probeer ik daar verandering in te brengen.De persoon in de make-upstoel vertelt vaak zijn of haar hele leven. Het wordt dus geapprecieerd als je je wat sociaal opstelt.”

 

Ben je ooit onder de indruk wanneer je iemand bekend opmaakt? 

“Als het om iemand bekend gaat, heb ik vooraf wel wat zenuwen. Je weet namelijk nooit hoe die persoon zich zal gedragen. Het gaat tenslotte om mensen die het gewoon zijn om opgemaakt te worden. Die hebben dus ook een heel duidelijke mening van hoe ze er wel – en vooral niet – uit willen zien. En de ene persoon is daar al wat strenger in dan de andere. Ik werk af en toe voor Kanaal Z en was het gewoon om met iemand te werken die geen hairstyling wou. Op een dag kwam er echter iemand helemaal nieuw in mijn make-upstoel zitten, namelijk Francesca Vanthielen. Gezien ik dat niet op voorhand wist, had ik geen haarspullen bij. Toen ze me dus vroeg om haar haren te krullen, begon ik wel wat te stressen. Ik heb toen ergens een fluthaardroger en brushborstel gevonden en geprobeerd om op die manier krullen te creëren. Ze maakte er gelukkig absoluut geen probleem van. Maar ik kan toch zeggen dat ik dat niet snel meer zal tegenkomen. Sindsdien heb ik altijd álles bij (lacht)!”

Heb je tips voor beginners bij het opbouwen van een portfolio?

“Je moet bereid zijn om tijd te investeren in stages en onbetaalde portfolio opdrachten. Ik heb wel steeds de eis gesteld dat ik íets aan een shoot moest overhouden. Zo sprak ik op voorhand af met de fotograaf dat ik de beelden mocht gebruiken en kon meebeslissen over het concept. In het begin heb ik het geluk gehad om te kunnen samenwerken met fotografen wiens carrières zelf nog in kinderschoenen stonden. Niet alleen geef je elkaar de kans om te groeien, maar je breidt langzaamaan ook een netwerk uit. Bovendien zorgen dat soort samenwerkingen ervoor dat je wat out of the box mag denken waardoor je je portfolio kan aanvullen met diverse looks. Je weet trouwens nooit waar zo’n onbetaald project je brengt. Ik heb zelfs dit jaar nog eens een onbetaalde shoot gedaan in Amsterdam voor het eindwerk van een laatstejaarsstudent fotografie, gewoon omdat die me heel erg inspireerde. En omdat mensen me daar aan de slag hebben gezien, werd ik prompt gevraagd voor een betaalde opdracht met het Redken Young Team van Nederland.”

Wat is een van de grootste uitdagingen als MUA?

“Jezelf continu blijven heruitvinden. Je ziet heel veel op sociale media waaruit je inspiratie wil halen, zonder het werk van andere make-upartiesten te kopiëren. Daarom kijk ik bewust niet te veel naar wat anderen doen, zodat die invloed beperkt blijft. Ik vind het wel grappig wanneer iemand verwacht dat het er éxact zo zal uitzien als op Pinterest. Ze houden er dan alleen geen rekening mee dat ze niet hetzelfde gezicht – of bij een kapsel niet dezelfde haartextuur of -lengte – als het model hebben. Als ik geen rekening zou houden met de persoon in de stoel en enkel naar het plaatje zou kijken, zou die heel ongelukkig uit de make-upstoel stappen. Tot nu toe had elke persoon daar wel begrip voor. Het vertrouwen dat ik telkens krijg, geeft me het gevoel dat ik toch wel goed bezig ben.”

Bedankt Emilie!